D66 vs. GroenLinks

Net als D66 vindt GroenLinks Steenwijkerland duurzaamheid belangrijk. Ook zijn wij allebei sociale en optimistische partijen. Maar een groot verschil is hoe we met onze idealen omgaan.

Rol overheid

Wil je zelf bepalen hoe je leeft of wil je dat de gemeente van alles voor je regelt? D66 en GroenLinks verschillen fors van elkaar in de opvatting over de rol van de overheid en de burger. D66 gaat ervan uit dat de burger de samenleving vormgeeft en wil de burger daarvoor zoveel mogelijk ruimte en kansen geven. GroenLinks verwacht juist veel van de overheid. Met initiatieven, sturing en verboden moet de gemeente de samenleving in de juiste banen leiden en houden. De kijk van D66 op de samenleving is optimistischer. D66 heeft vertrouwen in de burger, maar verwacht ook dat de gemeente inwoners helpt die het zelf niet redden.

Goed bestuur

GroenLinks legt geen solide financiële basis onder de vele uitgaven die deze partij voor de inwoners van Steenwijkerland eist. Ook over het belang van transparantie van bestuur – om zo’n sterk aanwezige overheid te kunnen controleren – doet GroenLinks er het zwijgen toe. Het vertrouwen van GroenLinks in de gemeentelijke overheid is blijkbaar groot.

Verantwoordelijkheid nemen

Ten slotte blijkt in de praktijk vaak dat GroenLinks geen verantwoordelijkheid wil of kan nemen. Het laatste voorbeeld hebben we onlangs op landelijk niveau gezien. D66 krijgt het voor elkaar.

D66 vs. BGL

D66 vs. CDA