Schaliegas

D66 is voor een verbod op schaliegas. Uit onderzoek blijkt dat het winnen van schaliegas veel onzekerheid en risico’s met zich meebrengt en weinig oplevert. Daarnaast blijkt dat er geen goede oplossingen zijn voor het vervuilde afvalwater en er zijn risico’s met betrekking tot aardbevingen en vervuiling van drinkwater. Bovendien kan het negatieve gevolgen hebben voor het milieu en de natuur. Omwonenden maken zich zorgen over de overlast en dalende huizenprijzen.

De beperkte opbrengsten van het winnen van schaliegas wegen wat D66 betreft niet op tegen de nadelen. D66 kiest voor duidelijkheid, dan weten alle mensen die zich hier zorgen over maken in hun provincie of gemeente waar ze aan toe zijn. Schaliegas is niet de toekomst:  het zou pas rond 2040 echt een rol kunnen gaan spelen in onze energievoorziening. D66 kiest voor hernieuwbare energie zoals zon en wind.

Motie aangenomen

In de raadsvergadering van 11 maart 2014 diende D66 de motie ‘Schaliegasvrije gemeente‘ in, welke raadsbreed is aangenomen.

Laatst gewijzigd op 2 augustus 2019