Rondweg Blokzijl

De rondweg in Blokzijl is al jaren onderwerp van gesprek. Niet voor niets, aangezien de smalle straten regelmatig geconfronteerd worden met verkeer dat er niet door past. Dit heeft als gevolg dat er verkeersopstoppingen zijn; er onnodig veel uitstoot in de straten is en de historische panden beschadigd raken. Daar moet een oplossing voor komen.

Wat D66 betreft is een rondweg bij Blokzijl de enige juiste oplossing. Afgelopen periode hebben we hier met regelmaat aandacht voor gevraagd en overleg gevoerd met Plaatselijk Belang Blokzijl. Tijdelijke oplossingen om bepaald verkeer te weren, zal voor een deel helpen, maar is niet toekomstbestendig.

Het grote probleem zijn natuurlijk de kosten. Daar heeft de gemeente onderzoek naar laten doen. D66 heeft gevraagd dit onderzoek te delen zoals eerder is beloofd. Daaruit blijkt dat de rondweg een miljoenenkwestie is en er twee varianten zijn uitgerekend. Wat D66 betreft dient het college zich uit te spreken vóór een rondweg en daarop ook actie te ondernemen. Dat wil zeggen: Zorg dat er geld gereserveerd wordt voor grote projecten en zoek dit actief bij provincie, rijk en de EU.

Laatst gewijzigd op 15 maart 2020