Regenbooggemeente

Een samenleving waarin iedereen zich vrij en veilig voelt om te zijn wie hij of zij is, daar maken we ons sterk voor. D66 wil daarom dat Steenwijkerland een regenbooggemeente wordt die een actief LHBTI-beleid voert. Waarbij medewerkers in hun werk nog beter rekening houden met dit thema, maar ook dat er samenwerking is met bijvoorbeeld verzorgingshuizen en scholen.

D66 heeft zich altijd ingezet waarin iedereen gelijk is voor de wet. Dankzij die inspanningen zijn er nu voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders, (LHBTI’ers) heel veel zaken beter geregeld. In de praktijk zien we nog steeds veel intolerantie en discriminatie ten opzichte van deze groep. Dat gebeurt op straat, op het werk of op school.  Het meest voorkomende scheldwoord op scholen is nog steeds ‘homo’, op de meeste sportclubs durven jongeren niet voor hun seksuele geaardheid uit te komen en twee mannen die hand in hand op straat lopen worden nog vaak nagestaard.

Het uitgangspunt is dat iedereen de vrijheid moet voelen om zichzelf te zijn. Iedereen moet zich geaccepteerd en sociaal veilig voelen en een kans krijgen om te participeren. Door in te zetten op de regenbooggemeente kunnen we dit realiseren. Zo maken we van Steenwijkerland een gemeente voor iedereen!

D66 is blij dat Steenwijkerland vanaf 2020 een regenbooggemeente wordt zoals in de begrotingsvergadering op 13 november 2018 is vastgesteld.
Daarnaast ondersteunen wij van harte de oproep van de PvdA om nu al stappen te zetten in het beleid en hier aandacht voor te hebben.

Laatst gewijzigd op 14 augustus 2019