Kleine scholen

In onze gemeente zijn veel kleine scholen aanwezig. Nu tellen 23 van de 36 scholen minder dan 100 leerlingen. D66 vindt het mooi dat er kwalitatief goed onderwijs wordt gegeven en er in de diverse kernen nog eigen scholen zijn. D66 vindt het belangrijk dat goed onderwijs in de kernen gewaarborgd blijft. Daarom juichen wij initiatieven van de schoolbesturen voor fusies of samenwerkingsscholen toe. Er zijn in de gemeente al goede voorbeelden van samenwerkingsscholen in kleine kernen te vinden. Bijvoorbeeld De Lepelaar in Scheerwolde of de Lisdodde in Wanneperveen.

D66 gaat voor goed onderwijs. De gemeente heeft echter alleen iets te zeggen over de huisvesting van de scholen. Goede huisvesting, ingericht op het onderwijs van de toekomst en energiezuinig, zorgt dat er ook goed onderwijs gegeven kan worden. Onlangs werd het Integraal Huisvestingsplan onderwijs Steenwijkerland van D66-wethouder Dieke Frantzen aangenomen. Hierin is geregeld dat alle scholen goede gebouwen krijgen! Hierin is óók verankerd dat de scholen in de kernen blijven bestaan, maar dan in een goed gebouw. D66 is daar trots op!