Schriftelijke vragen 2018-12-17 Lelystad Airport

Afgelopen vrijdag verraste minister Van Nieuwenhuizen heel Nederland met een kamerbrief over het Luchtvaartbesluit Lelystad. Hierin schreef zij dat de ministerraad heeft ingestemd met het verder voortzetten van de plannen rondom Lelystad Airport. Ze brengt het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad in procedure.

Een week eerder kreeg de minister te horen vanuit de Europese Commissie dat de Verkeersverdeelregel (VVR) waarschijnlijk niet goedkeurt. Ons inziens is de  VVR de basis voor het bestaansrecht van Lelystad Airport. Deze aankondiging is een bijzondere wending van de minister.

Nu blijkt in het nieuwe ontwerpbesluit dat er op het vliegveld autonome groei mogelijk is. Vrachtvluchten zouden ook mogelijk kunnen zijn. Dit in tegenstelling tot wat eerder gepland is. Met de huidige laagvliegroutes die in kaart zijn, zou dat voor o.a. Steenwijkerland meer overlast veroorzaken. Voor ons blijft van groot belang dat Lelystad Airport in ieder geval niet opengaat zolang het luchtruim niet heringedeeld is; daarbij zal er substantieel hoger van en naar het vliegveld gevlogen moeten worden. Daarom hebben wij vragen aan het college gesteld.

Lees meer in de vragen die we hierover gesteld hebben.

Schriftelijke vragen 2018-12-17 Lelystad Airport

Beantwoording: