Amendement 2018-10-30 Beleid Welvaartdeling

Tijdens de raadsvergadering van 30 oktober is gesproken over de nota ‘Armoede- en Minimabeleid’. Volgens D66 is dat achterhaalde naam die een verkeerd en negatief etiket op sommige inwoners plakt.  Emmy Elgersma stelt daarom: “De naam ‘Armoede- en Minimabeleid” stigmatiseert. (Zie ook artikel Steenwijker Courant). Dat sommige inwoners het erg moeilijk hebben, weten we maar al te goed. Maar ze hoeven niet hun hand op te houden. Dat gevoel moeten we zeker niet aan kinderen meegeven. Het spreekt voor zich dat we elkaar in de welvaart laten delen en dat iedereen op een normale manier meetelt en meedoet. De naam welvaartdeling vindt D66 daarom beter.

Volwaardig meedoen in Steenwijkerland betekent bijvoorbeeld dat iedereen tv kan kijken, kan telefoneren, kan fietsen. Kinderen moeten voor hun opleiding en ontwikkeling over een computer kunnen beschikken. We zorgen dan ook voor elkaar zodat degenen die het zich financieel niet kunnen veroorloven, delen in wat wij noemen ‘belangrijke levensbehoeften’.

Delen van welvaart is vanzelfsprekend en behoeft geen dankbaarheid”.

Lees meer in het amendement hierover:

Amendement 2018-10-30 Beleid Welvaartdeling

Dit amendement is ingetrokken wegens te weinig steun.

Armoede- en Minimabeleid – Raadsvoorstel
Armoede- en Minimabeleid – Beleidsnota