Midterm review Edgar Vernooy

We zitten halverwege de raadsperiode. Een goed moment om terug te kijken op wat afgelopen jaren speelde en vooruit kijken naar wat er nog mooier kan in onze gemeente. Daarom deze midterm review van Edgar Vernooy over een aantal onderwerpen. Heb je ook suggesties voor een mooier Steenwijkerland? Neem dan contact op.

Energietransitie

Sinds 2019 is het klimaatakkoord een feit. Dat betekent tot aan 2030 de eerste stappen gemaakt worden in de energietransitie. Hiervoor moet iedere gemeente in Nederland een bod uitbrengen over hoeveel zon- en windenergie ze gaan produceren in de gemeente. Decentrale opwekking is nodig, omdat de hoeveelheid energie die je kunt opwekken betrekkelijk klein is. Ook is alle ruimte hiervoor nodig. De gemeentes zijn samengevoegd in een RES-regio, de Regionale Energie Strategie. Steenwijkerland valt onder de regio West-Overijssel.

Nu klinkt het heel erg mooi op te roepen ‘laten we alles op zee produceren’ of ‘in onze buurgemeente past het beter’. Dat is helaas niet mogelijk, omdat we alles maar dan ook alles nodig hebben om de honger naar energie te stillen. Komt een regio niet met een bod, of is dat bod onvoldoende, dan gaat de rijksoverheid aanwijzen wat er moet gebeuren.

Daarom wil D66 Steenwijkerland dat de inwoner zoveel mogelijk terug krijgt als er windmolens of zonneparken aangelegd in de gemeente. De windmolens en zonneparken zullen ook tijdelijk zijn, voor een periode van 25 jaar. Uiteindelijk zullen deze parken ook weer verdwijnen, omdat in de toekomst slimmere manieren van elektriciteitsopwekking ontwikkeld worden. De vergunningen om zo’n park te bouwen hebben daarom een looptijd van 25 jaar.

Windenergie

Bewustwording onder bewoners is daarom heel belangrijk en omdat we graag stroom uit ons stopcontact willen en in de winter een warm huis, wil D66 het eerlijke verhaal vertellen en niet alles voor ons uitschuiven. Want de energietransitie gaat onze gemeente qua uiterlijk veranderen. Om te voorkomen dat de hele gemeente vol komt te liggen met zonneparken, is opwekking door wind voor D66 heel belangrijk. Wind levert veel meer energie en met 15 grote molens, samen met 125 hectare zon is de eerste lading gedekt. Een ander voordeel is dat er ’s avonds en in de winter ook wind is. Hierdoor is er ook dan voldoende energie-opwekking.

Het hoe is samen met de inwoners, wijken, dorpen, kernen en stad.

Laatst gewijzigd op 21 juni 2020