dinsdag 6 april 2021

Vragen gesteld over Molukkers in Steenwijkerland

In 1951 kwamen 12.500 militairen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL) met hun gezinnen naar Nederland. Zo kwamen er ook Molukkers in Steenwijkerland in bijvoorbeeld de Beenderribben bij Muggenbeet, in de opvangkampen Eind van ’t Diep of Pikbroek bij Steenwijk. Dit zou tijdelijk zijn, maar inmiddels is nu 70 jaar geleden. Hoe dat ontvangst in Nederland geweest, is niet geheel verlopen zoals hen is voorgeschoteld en afgesproken. Het DVHN heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven.

De stichting 70 jaar Molukkers in Overijssel wil uitgebreid stilstaan bij deze geschiedenis. Dat wil ze doen door onder andere een boek uit te geven, een reizende expositie maken en een Overijsselse herdenkingsdag houden op zaterdag 4 september. In veel gemeenten wordt er ook aandacht besteed aan dit feit en wat D66 betreft staan we hier in Steenwijkerland ook bij stil. Deze mensen is in het verleden onrecht aangedaan en burgemeesters roepen het kabinet op om spijt te betuigen . Het college en onze burgemeester bleven afgelopen weken stil. Om die redenen heeft D66 vragen gesteld aan het college.

De reactie van de burgemeester volgde hier al vlot op, want de volgende dag heeft hij aangegeven de brief te gaan ondertekenen. Dit is een mooi gebaar richting Molukkers in Steenwijkerland. Wat ons betreft is dat een eerste stap om vervolgens later dit jaar bij de herdenkingsdag ook in Steenwijkerland hierbij stil te staan.