dinsdag 30 maart 2021

Regenboogvlag in Steenwijkerland gaat uit op 1 april 2021

Op 1 april 2001 werd in Amsterdam voor het eerst in de wereld een huwelijk voltrokken tussen mensen van hetzelfde geslacht. Een gebeurtenis dat wereldwijd destijds veel aandacht kreeg. Sindsdien is het steeds normaler geworden, maar is het nog steeds nodig om blijvend aandacht te vragen voor een gelijkwaardige positie voor de lhbti+ gemeenschap. Omdat nog niet alles vanzelfsprekend is, riep D66 tijdens de gemeenteraad in een motie op om de regenboogvlag in Steenwijkerland uit te hangen ter ere van dit jubileum.

Deze motie is mede-ingediend door de VVD en GroenLinks. We vinden allemaal dat iedereen in de samenleving de vrijheid moet hebben om zichzelf te zijn. In Steenwijkerland staan we jaarlijks al stil bij coming-out-day op 11 oktober en hangt de gemeente hiervoor ook de regenboogvlag op. Daarnaast is de gemeente op weg om een regenbooggemeente te worden. De eerste bijeenkomsten hiervoor lieten al veel enthousiasme zien van een diverse groep inwoners, om te werken aan een inclusief Steenwijkerland.

Het COC deed op 23 maart de oproep aan alle gemeenten van Nederland om hier bij stil te staan. Zij schrijven in hun bericht het volgende.

“De toekenning van gelijke rechten aan lhbti in Nederland is nog lang niet voltooid. Lhbti in Nederland hebben nog regelmatig te maken met uitsluiting, geweld en discriminatie. COC Nederland, SOOZ en Gaykrant roepen op om op 1 april met het hijsen van de regenboogvlag deze mijlpaal feestelijk te vieren en blijvende aandacht te vragen voor een gelijkwaardige positie voor lhbti.”

Lees hier de ingediende motie terug.

Voor de motie stemden D66, VVD, GroenLinks, BGL en CDA.
De ChristenUnie en de CPB hebben tegen de motie gestemd.

Burgerraadslid Thom de Vries trouwde zelf op 10-10-2020

Lees hier een artikel van RTV Oost: In Kalenberg wappert vandaag de regenboogvlag