maandag 18 januari 2021

Ingezonden brief: Scouting krijgt van gemeente cadeautje van ruim half miljoen

Waarom ontvangt de scoutingvereniging ruim een half miljoen van de gemeente voor een clubgebouw en krijgen ze daarbovenop de grond gratis? Dat doet de gemeente bij andere verenigingen niet. Deze vraag speelde afgelopen week door ons hoofd. Dit gaat om de verplaatsing van deScouting naar de Onderduikersweg.

Het clubgebouw van de scouting staat in Tuk op grond van de gemeente. Door de week verhuren ze ruimte aan de school en aan de Kinderopvang. Dat kan omdat de activiteiten van de scouting hoofdzakelijk in het weekend plaatsvinden. De gemeente wil de grond gebruiken voor een nieuw schoolgebouw en dorpshuis. Dus moet de scouting naar een andere plek.

Het standaard beleid van de gemeente is dat de gemeente dan de opstalovereenkomst opzegt op grond van dringend eigen gebruik. Vervolgens dient de gemeente de waarde van de opstal te vergoeden. Die is twintig jaar oud en deels afgeschreven. Dus slechts een fractie van een half miljoen waard. De rest moet de vereniging zelf bijdragen (eigen vermogen; sponsoring; crowdfunding; etc.) of door zelfwerkzaamheid realiseren. Als er al een nieuwe locatie aangekocht moet worden door de gemeente, dan houdt de gemeente de grond in eigendom en wordt er wederom een recht van opstal gevestigd.

Afgeweken van huidig beleid

Bij de Scouting heeft de gemeente afgeweken van dit beleid. In 2019 zag de scouting zelf op Funda een mooie locatie (4,24 hectare grond met woongebouw grenzend aan het natuurgebied). Ze heeft de gemeente gevraagd om die locatie voor hen te kopen. Het college heeft de aankoop voorgelegd aan de raad. En heeft daarbij gezegd dat de raad eerder met de begroting heeft ingestemd en dat in die begroting een budget is opgenomen voor de bouw van het schoolgebouw en het dorpshuis te Tuk. Dat budget kon volgens het college nu als krediet voor de aankoop van het gebouw en de grond voor de scouting en alle andere kosten gebruikt worden (ruim 6 ton). Dat zou ook nog minder kosten opleveren, maar daar klopt helemaal niets van. Want de gemeente moet nog steeds kosten maken voor de bouw van het nieuwe schoolgebouw en dorpshuis te Tuk. Dus die kosten komen er bovenop. De gemeente wordt ook geen eigenaar van het nieuwe gebouw van de scouting en geeft de grond er gratis bij. De gemeente geeft ruim een half miljoen dus gewoon weg. Wat vinden de inwoners van Steenwijkerland daarvan?

STAPS moest zelf de grond regelen

De gehandicaptenstichting moest jaren vechten voor een nieuwe Pasmanmanege nadat de gemeente de grond van de manege aan de DYKA had verkocht en de opstalovereenkomst met de stichting had opgezegd. De gehandicaptenstichting moest haar eigen grond regelen, de exploitatie sluitend hebben en flink bijdragen aan de kosten van het gebouw. Vindt dit college scouting meer waard dan gehandicaptensport?

Drie ingrijpende beleidswijzigingen, die niet als zodanig aan de raad zijn voorgelegd:

1. oneigenlijk gebruik van budget;
  2. grond weggeven met alle risico’s van dien en
  3. veel meer betalen dan de opstal waard is.

Wat vindt u hiervan?
Wij zijn benieuwd.

Grieko van Dijk
Emmy Elgersma

Bekijk hier het artikel in de Steenwijker Courant van 18 januari 2021.