dinsdag 19 mei 2020

Motie opvang alleenstaande vluchtelingenkinderen

Niet lang geleden stonden we stil bij 75 jaar vrijheid. Een groot goed. In opvangkampen in Griekenland zitten kinderen die geen ouders hebben, hun voedsel moeten bevechten en als ze geluk hebben niet beroofd en/of verkracht worden. Vrijheid is voor hen ver te zoeken.

De Europese Commissie heeft de lidstaten gevraagd om ze op te vangen. Dat is uiteraard een beslissing van het Rijk maar gemeenten kunnen er wel op aandringen bij het Rijk. Veel colleges in Nederland zijn daar al toe over gegaan. D66 vindt dat Steenwijkerland hierin haar sociale kant mag tonen. Wij zouden de kinderen graag een recht op of mogelijkheid tot vrijheid willen geven. Daarom heeft D66 een motie over alleenstaande vluchtelingenkinderen opgesteld, die volgende week in de raadsvergadering wordt ingediend.

Op moment van schrijven hebben al een aantal partijen steun toegezegd, dat is fijn. ChristenUnie, GroenLinks en de PvdA dienen mede de motie in. Nog mooier is dat volgende week deze motie wordt aangenomen.

Lees meer in de motie hierover.

Update 26 mei 2020: De motie is aangenomen met een ruime meerderheid van 21 voor en 6 stemmen tegen.
BGL: 4 voor, 2 tegen
CDA: 4 voor