woensdag 31 juli 2019

Vragen over baggeren en schoonmaken stadsgrachten

Op zondag 14 juli was er een prachtig evenement door Steenwijk: de Monkey Fun Run. Zo’n 500 deelnemers van heinde en ver hebben aan deze obstacle run meegedaan. Waar de deelnemers niet positief over waren, waren de stadsgrachten van Steenwijk waar men doorheen moest. Het is een mooie aanvulling op de run, maar de grachten zaten vol met bagger en rommel.

De laatste keer dat er groot onderhoud aan de grachten was, is ruim 10 jaar geleden gebeurd. Het betrof een samenwerking tussen het Waterschap, de Provincie en de Gemeente. Schone grachten bieden wellicht kansen voor nog meer activiteiten en een betere beleving voor het toerisme in Steenwijk.

Wanneer de grachten goed uitgebaggerd zijn, biedt dat ook meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om goed te vissen. Op dit moment ligt er dermate veel bagger, dat er slechts 20 centimeter water overblijft. Daarnaast hoort de rommel die daarin gedumpt is niet in de grachten. Het is belangrijk om iedereen hiervan bewust te maken en door het verhaal over de stadsgrachten beter uit te dragen, komt er wellicht een stukje meer waardering.

Lees meer in de vragen die we hierover gesteld hebben.

Schriftelijke vragen 2019-07-31 stadsgrachten Steenwijk