zaterdag 1 september 2018

Corso’s en gondelvaarten zijn erfgoed

Het Corso in Vollenhove! Alweer een week geleden, maar wat mooi om hier weer bij aanwezig te zijn!

Corso’s en gondelvaarten

Er is door de verschillende wagenbouwgroepen ontzettend veel energie gestoken in het creëren van de verschillende kunstwerken. Kunstwerken? Ja zo mag je ze zeker noemen. Het feestje voor de bezoeker vorige week was erg mooi, maar nog mooier is wat het corso allemaal in een dorp of stad teweeg kan brengen (dat geldt overigens ook voor de gondelvaarten!). Veel samenhorigheid en gezamenlijk werken naar het hoogtepunt. Een prachtige traditie!

Voor de zomervakantie had ik samen met Jos Mooijweer een gesprek met twee bestuursleden van de vier V’s over het corso. Ze hebben de wens om de traditie meer te verankeren en heel Nederland te laten zien hoe mooi een corso kan zijn. Verscheidene corso’s staan al op de Nederlandse lijst van het immaterieel erfgoed. Steenwijkerland kent zelfs vijf activiteiten op de lijst van het immaterieel erfgoed, maar wat er nog niet op staat kan door de bewoners zelf aangemeld worden.

Corsokoepel

Een voordracht voor de lijst van het werelderfgoed zou geweldig zijn. Op dit moment kent Nederland enkel het ambacht Molenaar en hoe tof zou het zijn als dit wordt uitgebreid met de corso’s!  Ze hebben zich al verenigd in de Corsokoepel met andere corso’s verspreid door Nederland en Europa, dus dat gaat de goede kant op! Binnen het Corsokoepel vindt overleg plaats over onderwerpen die voor elke organisatie geldt, bijvoorbeeld verzekeringen. Een goed voorbeeld

En mijn rol? Ik zal me inzetten om ze hierbij te helpen en het begrip corso binnen m’n netwerk meer verspreiden.

Wie nog meer corso’s in de buurt wil zien komende tijd kan zaterdag 8 september naar corso Frederiksoord en de week erop naar het jeugdcorso van Sint Jansklooster. Zeker de moeite waard! En volgend jaar … Dan zijn we er weer gewoon bij ;).