dinsdag 8 november 2016

Nieuw leven voor naoorlogse scholen

Speeltuin

Verslag van de thema-avond over herbestemmen van school naar school op 3 november 2016.

Donderdagavond, 3 november, stroomde de bovenzaal in De heren van de Rechter aan de Markt in Steenwijk aardig vol. Leden van D66, maar ook gemeenteraadsleden van andere partijen, schoolbestuurders, beleidsmedewerkers van de gemeente, architecten waren gekomen voor de lezing “Nieuw leven voor naoorlogse scholen”, die werd gegeven door Wilma Kempinga van de Stichting Mevrouw Meijer. Dit is een ideëel onderzoeksbureau, dat de architectuur van scholen wil verbeteren. Schoolgebouwen zijn belangrijk, omdat kinderen er een groot deel van hun leven doorbrengen als springplank naar de toekomst. Het ontwerp van scholen verdient dan ook zorg, liefde, gedrevenheid, concentratie en deskundigheid. Mevrouw Meijer helpt hierbij. Zo kan de scholenbouw vleugels krijgen.

Oude schoolgebouwen transformeren naar bruikbare, hedendaagse scholen is het doel van de stichting. De weg daar naar toe gaat langs veel overleg met ALLE betrokkenen, plannen laten maken door drie architectenbureaus, waarbij architecten die nog niet eerder een school ontworpen hebben, een kans krijgen. De plannen worden door een onafhankelijk bureau doorgerekend, vervolgens wordt een keuze gemaakt. Verrassende uitkomst is dat “verbouw” leidt tot lagere kosten dan nieuwbouw, de wat hogere energiekosten meegerekend.
Er zijn vier motieven voor behoud en transformatie:
– cultuurhistorie
– functionaliteit
– duurzaamheid
– geld
Behoud en renovatie zijn een uitstekend alternatief voor sloop en nieuwbouw. Het zou misschien een eerste keus moeten zijn.

De foto’s van gerealiseerde transformaties van schoolgebouwen in de powerpoint-presentatie waren overtuigend, de spreekster vertelde enthousiast en had ook gegevens over het scholenbestand van onze gemeente: 35 stuks, waarvan 25 naoorlogs t/m jaren ‘80.
Mevrouw Meijer laat zien dat het anders kan, ook met naoorlogse scholen in Steenwijkerland!
Wilt u meer weten over Mevrouw Meijer: ga naar www.mevrouwmeijer.nu